mannen en motoren - Reisverslag uit Osj, Kyrgizië van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu mannen en motoren - Reisverslag uit Osj, Kyrgizië van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu

mannen en motoren

Blijf op de hoogte en volg Ella

20 Juli 2014 | Kyrgizië, Osj

Iets over de motoren en ons: we zijn met z'n vieren. 3 mannen en ik. Wim ken ik van mijn Nepal en Bolivia reis. Guido reed in Bolivia mee en Jan haakte in Amsterdam aan. Wim heeft een Bmw 650, die Pino heet. Hij rijdt het zuinigst van ons allemaal. Alleen verliest hij nog al eens een spatbordje. En trucks omverduwen lukt ook niet zo goed. Maar Wim en Pino zijn duveltjes-uit-doosjes.
Guido rijdt op een Naundorf. Dat is eigenlijk een Bmw 1150, maar door iemand zo op naam gezet. Elke douane beambte kent een bmw en is dan ook verbaasd dat het geen bmw is. De logos zijn nu dus netjes afgeplakt om verwarring te voorkomen, maar zorgt soms voor meer verwarring! Soms moet er zelfs in de computer een merknaam aangemaakt worden. Weer 10 min extra wachten. Ik noem deze motor het Loeder. (Luder). Want hij is echt megagroot en zwaar. Het is maar goed dat Guido groot en sterk is, anders zou het loeder met hem aan de haal gaan in plaats van andersom.
Jan rijdt een Honda Transalp. Voor mij een bekende motor, maar deze Alp is getekend door de vele reizen die er mee gemaakt zijn. En Jan vindt gewoon dat die Alp moet rijden, niet zeuren dat hij onder de olie zit of stinkt naar benzine: rijden maar.
En dan mijn speciaal voor deze trip aangeschafte Yamaha XT600e! Een superslank motortje, waar ik de baas over ben. En met een beetje verzorging, ketting sprayen, banden spanning controle, oliepeilen (0 gebruik) tanken en regelmatig checken of alles nog vast zit. Ja dus.
Het enige dat is aangevuld is de remvloeistof. Mijn voorrem deed het niet meer en dat vond ik niet zo heel handig. Tijdens een kwartiertje wachten wordt dat dan even opgelost door de technische mannen. Ik sta er heel behulpzaam en geïnteresseerd bij, dat snap je zeker wel.
Tot nu toe doen alle motoren het geweldig. Geen grote reparaties zijn nodig.
Wim en Guido stallen hun BMW's in Osh, om volgend jaar via Mongolië naar Wladiwostok te gaan. De wereld rond is hun droom.
Jans' Transalp wordt met een Poolse vrachtauto van Bishkek naar Warschau vervoerd. Daar pikt hij de motor weer op.
En mijn Yamaha wordt gekocht door een Zwitser die motorreizen in Kirgizië organiseert. Van te voren heb ik nagevraagd welke motor hier gewenst was, en zo'n motor heb ik gekocht van Raymond. Die had hem al helemaal gereviseerd. Via een forum heeft Raymond mij in contact gebracht met Edwin. Die geeft met eenzelfde motor de America' s bereden. Van Edwin heb ik weer veel reis assessoires kunnen kopen. Samen met Ron heb ik die gemonteerd. Gezellig samen op onze knieën in de schuur. Zo leerde ik de XT kennen en was ik snel reisvaardig. De proefrit met volle bepakking heb ik gemaakt tijdens onze jaarlijkse Bolivia rit. Wim had een tocht uitgezet in NH en alle Boliviagangers komen dan graag rijden.
De proefrit verliep perfect. Gelukkig geeft de Yamaha nu ook geen problemen en is het een stoere degelijke motor! Ik vind het bijna moeilijk om hem achter te laten...
Maar ook weer leuk: iets nieuws komt vast weer op mijn pad.

  • 20 Juli 2014 - 12:11

    Jan Verhagen:

    Het eind van deze reis nadert, Ella
    Na al die exotische landen wacht Nederland weer.
    Komen je gauw opzoeken voor de details.

    Groeten uit Heiloo,
    Baukje en Jan.

  • 20 Juli 2014 - 19:24

    Karin:

    wat een verhalen, Ella - ik kan het me nauwelijks voorstellen wat je allemaal gezien hebt. De geuren en kleuren komen wel uit je verhalen naar voren maar in het echt is het anders, en indringender. Bijzonder hoor, dat je dat allemaal zo stoer onderneemt. Geen Mien doorsnee!
    Buit die laatste dagen maar lekker uit en kijk nog maar eens goed om je heen.
    tot gauw
    Karin

  • 20 Juli 2014 - 20:57

    Brigitte Feenstra:

    Hé topper, Onze vakantie in Spa zit erop en we hebben de vakantie voortgezet in Bilthoven. Vandaag na een prachtige fietstocht bij Ron langs geweest. Was gezellig! Hij vertelde dat je zondag alweer terug komt. Dus je bent alweer met de laatste etappe bezig. Geweldig hoor en wat een onderneming. Ik spreek je snel.

  • 21 Juli 2014 - 18:39

    Hans Verhagen:

    Leuk om allemaal te volgen, goede thuisreis en we spreken elkaar (broederdag moeten we zeker nog regelen in het najaar) Ik ga nu eerst een stukkie fietsen (2500 km) naar Santiago Spanje
    Groetjes Hans en Lieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ella

Positieve, enthousiaste motorreiziger en gediplomeerd masseur met veelzijdig organisatietalent.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 863
Totaal aantal bezoekers 32079

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

vervolg op de zijderoute

01 Oktober 2015 - 21 Oktober 2015

Naar Iran!

05 Juni 2014 - 26 Juli 2014

De Zuidelijke Zijderoute

28 Augustus 2012 - 15 September 2012

IJsland

29 Oktober 2011 - 19 November 2011

China op een presenteerblaadje

20 Mei 2011 - 03 Juni 2011

Cyprus

06 November 2010 - 27 November 2010

Altiplano 2010

12 Oktober 2009 - 10 November 2009

Bhutan, Sikkim en Nepal

Landen bezocht: