Van Sjanghai naar Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu Van Sjanghai naar Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu

Van Sjanghai naar Kunming

Door: Ella

Blijf op de hoogte en volg Ella

12 November 2011 | China, Kunming

Ja, we zijn in Kunming aangekomen. Met een uurtje vertraging, maar we zijn er. Het is de hoofdstad van de provincie Yunnan. Het is eindelijk zonnig. En er zijn bergen.
Je kan heel goed merken dat dit een ander soort stad is dan Sjanghai of Bejing. Veel minder Engelse borden, veel minder mensen die een woordje Engels spreken. Zelfs onze taxi chauffeuse kende geen woord. Het legt gelijk bloot waar ik dan weer blij van word: een land dat zichzelf is en de gast mag het gewoon zelf uitzoeken. Toen we bij de travelservice op het vliegveld hadden gevraagd om de naam van ons hotel in het Chinees te schrijven, hadden de zeer behulpzame en gezellige dames er een ander hotel van gemaakt. Dus wij wilden bij het (verkeerde) hotel inchecken.....ik vond het leuker dan Ron.
Gelukkig was het goede hotel er vlak naast gelegen. Met als spektakel een bruiloft. Alles was in zoet roze en geel versierd. De bruid en bruidegom stonden in de hal de felicitaties van de gasten in ontvangst te nemen, terwijl ondertussen de andere gasten van het hotel er gewoon tussendoor liepen. Veel later kwam de bruidegom zijn vrienden langs, die her en der verspreid zaten in de diverse zitjes en restaurants van het hotel. Hij kreeg steeds rode geschenkenveloppen in zijn handen geduwd. Soms zelfs had de gulle gever zijn iphone aan zijn oor. Ach, zo zal het horen. Ik heb niet zo heel veel met bruiloften, maar deze was interessant.

Tip van de dag is dus om alles in het Chinees geschreven bij je te hebben.

Omdat ik eigenlijk wel een beetje genoeg heb van de stad, wilde ik graag iets landelijkers zien. De trein is een alternatief, maar een reisje naar Dali kost je al snel 11 uur zitten. Want dan wil ik wel overdag reizen, dan zie je tenminste nog iets. Ron's rug vindt dit geen goed idee. Vliegen kan, is ook niet zo duur en lekker snel. Maar dan zie je nog niet zo veel. Dus zijn we naar de travelagency in het hotel getogen. Daar hebben we gezegd wat we nog wilden zien en overlegd hoe we dit het beste zouden kunnen gaan doen. En we hebben een strak plan: vliegen naar Dali, daar wacht een auto met chauffeur ons op en rijdt ons naar Shangrili-la en Lijiang. Precies de plaatsen die ik graag wil zien. Vanuit Lijiang vliegen we dan naar Chengdu, want die panda's wachten op ons.

Maar eerst een dagje Kunming....
Naar The Western Hills -16km uit de stad, en gelegen aan de oevers van het Dianchi meer. Met een kabelbaantje omhoog en verder gelopen tussen de vele Chinese toeristen. Het was helemaal leuk. Daarna nog in het Yunnan provinciaal museum de prachtige tentoonstelling gezien over de provincie en de klederdrachten en handvaardigheden van de stammen die hier wonen.
En de lunch...aanwijzen van een plaatje en met mijn fotoboekje checken wat er in zit. We kregen een klein kipje, met kop, vel en botjes er nog aan en in. En een gelei-achtig soepje. Het kipje lukte nog wel, maar de gelei heeft toch wel een voor ons glibberige samenstelling.

Nog een paar wist-u-datjes dan
Wij zagen leuke plantenborders, waarbij honderden van dezelfde plantjes keurig naast elkaar stonden. Elk plantje gewoon nog in zijn plastic onderpotje.
En de laatste voor nu: als je in een (soort van hippe) Chinese kledingboetiek komt, moet je eigenlijk oordopjes in. Het volumegehalte is hoooog. En op de stoep staan een of twee meisjes, in een uniformpje en een microfoon of megafoon alle aanbiedingen naar de voorbijgangers te tetteren.
En vlak voor de ingang staat een tafel met een berg kleding, waarin iedereen redelijk netjes 'graait'. Ter controle staan er aan beide kanten meisjes op krukjes naast, om alles goed in de gaten te houden.
Kunming was leuk!

• 12 November 2011 - 17:58

Quennanenna:

Klinkt allemaal heel 'intressant' in een redelijke fun way! Al Zijn jullie Er volgens mij wel even egt 'touristen' ;)
    Even wennen Miss voor paps?

Xx nog maar even dan begint de reis terug al weer! Geniet nog Te veel!

• 12 November 2011 - 18:06

Jan Jr.:

Is weer een heel avontuur zo te lezen!
    Lees je verslagen met plezier.
    Spijtig dat Belle er niet meer is, zal stil zijn thuis.
    Complimenten voor je kinders, sterk gehandeld!
    Groeten uit Heiloo (N-H)

• 12 November 2011 - 18:38

Maaike:

ik heb ook genoten van jullie verslag,
    moet het nog wel een paar keer lezen
    om het door te laten dringen.
    ga nog even door met genieten de tijd
    gaat snel.Pas goed op je zelf.
    Voor beide een knuffel van Ma

• 13 November 2011 - 14:58

Ed:

Leuk het verslag met de bijpassende foto's. De mensen zien er trouwens wel modern uit. Gaan wij ook doen met een megafoon lekker roeptoeteren! Ron kijkt inderdaad wat bedenkelijk op de foto met het eten. Reis mooi met liefs van Ed

• 14 November 2011 - 08:56

Olga:

Ha ella !!!!
    Zit nu op de Springweg met een warm kopje senseo (heb het het hele weekend ijskoud gehad omdat bij mij thuis 2 nieuwe ramen werden ingezet, ben zo blij dat ik nu lekker warm achter mijn burootje zit....) lekker jouw reisverslag te lezen. Leuk, ook met al die foto's erbij, vooral de foto van Ron met een onbestemde massa tussen zijn eetstokjes.....Ziet er verder heerlijk uit ! Verdrietig dat jullie hondje is overleden en wat een mooi grafmonument gaat ze krijgen !
    Heel veel plezier nog de komende dagen en tot volgende week ! liefs,Olga

• 15 November 2011 - 19:55

Jan Sr:

Prachtig wat jullie allemaal meemaken,echte bergen hebben ze ook en nog veel meer moois
    Wat gaat de tijd toch snel.Voor je het weet ben je weer terug .Nog veel pleizier en tot ziens in Holland
    Jan