BHUTAN 2 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu BHUTAN 2 - Reisverslag uit Paro, Bhutan van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu

BHUTAN 2

Door: ella

Blijf op de hoogte en volg Ella

17 Oktober 2009 | Bhutan, Paro

Bhutan 2
Gewekt worden door zonnestralen tussen het –bij mij altijd een stukje- openstaande gordijn door. De dag begint goed! Na toast en thee op pad. Het Punakka monastir is het doel. Door de prachtige Punakka vallei met rijst oogstende mensen. Het is echt Azie! Maar ook weer zo anders als ik het ken.
Het monastir (ik weet niet of het echt zo heet) is groots! Naast een gigantische grote gebedszaal, zijn er allerlei gebouwen waar overheidsdiensen in zijn gehuisvest. De buitenkant van het gebouw is prachtig onderhouden. Ik zou zo alle details willen fotograferen, maar ja...
Alleen de duiven vormen een gevaar: hun poep zorgt voor heftige aantasting van de verf. Ik heb Tashi verteld dat je duiven ook kan verjagen met roofvogels! Bhutanezen zijn immers lief voor dieren!
Hierna gaan we naar een oud klooster(...vragen aan tashis
We wandelen een minuut of 20 tussen de rijstterrassen. Het uitzicht verandert steeds: dan weer zie je het klooster, dan een koe in rijstveld, dan mensen die een rijst- droog- berg maken, dan 2 gidsen, die met een tafel en een kleed sjouwen. Een paar gasten krijgen een picnic, in het veld. Op de terugweg komen we de cateraar met zijn schattige dochtertje tegen. Ik mag wat foto’s maken en ze vinden het leuk dat ik ze laat zien! Het dochtertje zette speciaal haar petje op! Ik had de tafel en het kleed een andere kant op zien gaan: die werden nu weer opgehaald.
In het klooster, uit 1400 zoveel, komen mensen met een kinderwens. Het is kleine en besloten!

Op de terugweg zijn we uitgenodigd voor thee, bij iemand die Tashi kent. Hij is chauffeur bij een reisbureau, maar nu even thuis om te helpen bij de rijstoogst. De 2 dochtertjes vinden het geweldig spannend, vooral als de oudste mijn fototoestel uit mijn hand plukt en haar haar betelnoot kauwende papa en mama wil laten zien. Dat vond ik een beetje te gortig. Toen werd ze natuurlijk weer verlegen, ach ja. Maar het is wel leuk om zo’n huis te zien: leeg, met aan alle wanden spijkers, waaraan de kleding en allerlei keukenmateriaal hangt. Keurig opgeruimd, dat wel. Schoon? Hm, beetje minder. Na een kleine bijdrage voor de gastvrijheid (er werd niet om gevraagd).
OP naar het lege lunchrestaurant.
Vlak bij dit restaurant wordt een nieuw dorp gebouwd, als vervanging voor een oud, heel pitorresk dorp, dat nu nog ligt op de kam van een berg. Maar de regering vindt het te gevaarlijk, bijv. bij brand, om het dorp zo te laten bestaan en wil dat de mensen verhuizen.
Ondertussen ligt aan de nadere kant een kazerne van het leger, die dan mooi de ruimte erbij kan krijgen. Volgens Tashi zijn niet alle mensen blij met deze verhuizing...
Lekker gegeten, en direct erna naar een dorpje, zoals mensen eigenlijk leven. Hun rijst oogstend, hout voor de kachel en het koken opgestapeld. Ze maken lemen blokken om mee te bouwen. Ook daar zijn we even een huis binnen geweest. Ik had contact gemaakt met 2 door de ramen glurende jongetjes. Tashi haakte daarop in en prompt stonden we binnen. Op de eerste verdieping wonen mensen. Tegenwoordig wordt het vee niet meer onder de woonruimte gestald, maar ernaast, in eigen hokken. De begane grond dient als voorraadkamer.
Na deze excursie was het zo’n 3 uur rijden naar de Gantey vallei. Het is echt ongelooflijk, prachtig uitzicht, mooie grote kamers, houdkachtel op je kamer, en elk uur een jongen die komt vragen of de kachel het nog doet. De douche werd niet echt warm, maar bovenop de kachel stond een bak met water, die nu natuurlijk lekker warm was geworden. Was een lekker badmomentje, hihi.
Ben benieuwd hoe het eten gaat.

• 17 Oktober 2009 - 13:23

Ron:

Ha daar,
    Fijn dat het zo verschrikkelijk anders en avontuurlijk is met een beetje bekend van eerdere reizen in Azie
    Ben net terug uit school en ze vragen daar iedere weeek hoe het gaat en dan zegeggen ze dat je zo stoer bent Hi Hi
    dat gevoel in je maag is waarschijnlijk toch licht hoogteziekte geweest zal nu wel niet meer gebeuren omdat je geaclamatiseerd bent.(veel lekkere thee drinken en zo mogelijk cocathee)Het weer is toch veel beter als datIPhone vermoede.
    Wat een verhaal daar in Parijs toch slechte service van KLM Air-France dat doorlabelen niet mogelijk is kweste van slechte logistiek bij die club en klant onvriendelijkheid.
    In Nepal is het weer steeds beter dus motorrijden volgende week wordt genieten.
    Ben wel jaloers hoor zo veel nieuws en moois om van te genieten.
    Hier loop[t alles op wieletjes ben op de motor naar Utrecht geweest, prima weer en Belle geniet van de extra aandacht van Kees.
    Geniet en let op met die koeien op de weg en auto's zonder licht.

XXX r

• 17 Oktober 2009 - 13:25

RON:

Leuke foto's xx

• 17 Oktober 2009 - 15:12

Marnix:

leest ook mee in stilte :)

enjoy,

x marnix

• 17 Oktober 2009 - 20:06

Marco:

Hoi Ella,
    doe Tashi veel groeten. Hij heeft twee weken lang achter ons aan gereden vorig jaar.
    groetjes Marco
    (die van Motortrails)

• 18 Oktober 2009 - 11:12

Maaike/jan:

Dag lieverd
    Met aandacht je verslagen gelezen,heel mooi daar .heb nog veel plezier.Als je dit leest ga je al gauw moteren let wel op de koeien he
    groetjes van Ma en mij Jan

• 18 Oktober 2009 - 13:34

Brigiite & Walter:

Klinkt erg goed allemaal. We volgen je op de voet. Walter is blij dat de I-phone van Ron het weer (weer) niet goed heeft voorspeld :-). Geniet maar lekker van deze week en daarna veel plezier met de motorvakantie.

• 18 Oktober 2009 - 13:53

Ed:

indrukwekkende verhalen allemaal. Het klinkt als "echt reizen"! geniet en pasgoed op je zelf.
    Hier is het Herfstvakantie en dus wat rustig.
    Groeten uit Gouda, van Karin, Sjoerd en Ed

• 18 Oktober 2009 - 17:05

Jantine Van De Steeg:

Ha Ella,
    Wat een prachtige verhalen.Je hebt het wel naar je zin zo te horen!
    Hier is alles maar hetzelfde. Ik kwam Ron vanochtend in 't bos tegen en hij vertelde vol trots dat je de koning van Butan gesproken had!!
    Ik heb weer heerlijk gelopen; prachtig zonnig en lekker koud, echt herfst! Nou, ik ben alweer benieuwd naar je volgende verslag.
    Liefs, Jantine

• 18 Oktober 2009 - 17:20

Ron:

De Iphone voorspelt steeds beter weer in Nepal en steeds warmer.
    Die van walter kan helemaal niet voorspellen.
    Geniet van het motorrijden en denk om de pedalen zijn omgekeerd op een Royal Enfield. Veel plezier,

xx Ron

• 22 Oktober 2009 - 11:57

Maaike En Jan:

TEST alla ingeborg

• 27 Oktober 2009 - 11:09

Maaike:

dag lieve Ella, even een groet van je moeder. We genieten met volle teugen van je verslagen wat is het er mooi kan je alles wel onthouden en wat zal je een spierballen krijgen van dat motor rijden doe wel voor zichtig hoor we zien je graag weer heel terug. Ella geniet nog maar fijn van alles heb je verdient zo lieffie dikke kus en liefs van Pa en Ma van mij een extra knuffel jou mam xxx