Travel2IJsland - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu Travel2IJsland - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu

Travel2IJsland

Door: ella

Blijf op de hoogte en volg Ella

06 Oktober 2012 | Nederland, Zeist

IJsland…
Het is al weer een paar weken geleden dat ik er was en er is na die tijd heel gebeurd. Toch, als ik de foto’s bekijk, de trailer zie van een filmpje, de emails van mijn metgezellen, die dolgraag het avontuur opnieuw zouden willen beleven, dan ben ik weer even terug.
Met 8 onbekende, enorm gezellige motormannen ben ik over het eiland getrokken. Elke dag andere uitzichten, een andere slaapplaats, andere wegen en rivieren om over te steken.
Wij sliepen meestal in een berghut, waar soms ook een camping bij hoort. Ik heb zelfs een keer gekampeerd, om m’n nieuwe matje en slaapzak (tot -12) uit te proberen. Ze zijn super!
Toiletgebouw is buiten. Ook als je in de hut slaapt, gebruik je het toiletgebouw. Binnen is het overal goed geregeld, hoewel ik soms ook wel kleine verbeterpuntjes zie. Als je in de schoenenruimte bij zo’n berghut nu eens zorgt voor verwarmde leidingen, dan worden je schoenen en jassen droog en wordt het er niet zo’n natte bedoening. Het weer in IJsland is vaak nat en koud, warm water is meestal zo uit de grond te gebruiken, dus ik zie wel mogelijkheden.
We zijn in een grote hut geweest, in het beroemde Landmannalauger, en hebben ook een aantal keren bijna de hele hut voor onszelf gehad. Het geeft een beetje scouting-gevoel.
Het is wel gezellig in zo’n hut. Iedereen kookt er zijn eigen potje en slapen doe je met 10 op een rij. Soms is het wel even zoeken naar een rustig=snurkvrij plekje, maar meestal lukt het wel. En bijna altijd is er een hottub bij. Een badje, of rivier waar warm water uitkomt en waar je heerlijk kan sudderen. Zelfs als het buiten brrr…frisjes is. Ook de IJslanders zelf maken hier volop gebruik van.

IJsland is ongeveer 2,5 keer zo groot als Nederland, met iets meer dan 300.000 inwoners waarvan meer dan de helft in Reykjavik en directe omgeving woont.
Als je reuring zoekt, moet je daar zijn.
Als je stilte, ongereptheid en onherbergzaamheid zoekt, moet je daar net voorbij reizen. Dan opent IJsland zich met vlaktes, vulkanen, heuvels, gletsjers, watervallen en geothermische gebieden waar overal rookpluimpjes uit omhoog kringelen. Je waant je bijna in ‘In de ban van de ring’!
Prachtige meren, van water voorzien door veel rivieren. Zonder bruggen. Als je naar de overkant wilt, moet je goed uitzoeken waar de sporen lopen en hoe diep de rivier is, anders kan het nat aflopen!
Wij motorrijders hadden daar niet veel moeite mee. Ik vond het eigenlijk het aller-allerleukste om te doen: rivieren oversteken. Kaatje en ik hadden daar een goede mantra voor. Ik nam de route die ik in de rivier zou moeten volgen om niet in gaten te duiken of op stenen te stuiten, heel goed in me op en reed hem ‘in mijn hoofd’. Daarna zette ik Kaatje in z’n één, glimlach op mijn gezicht, streepje gas, voeten op de stepjes en naar de overkant kijken. Het voelde geweldig om dan gewoon, zonder halsbrekende toeren en loeiend gas, de overkant te bereiken.
Velden met ronde stenen, die door een dikke laag mos worden bedekt, liggen naast vlaktes die door allemaal puntige piramidaatjes worden gevuld. Fel groen, afgewisseld met rood gesteente en grijze gruiswoestijnen.
Vulkanen, puntige en brede, zie je overal, waar je maar rijdt. Wij reden vooral in het binnenland over dirtroads. Aangestampte paden met her en der kleine, grotere en hele grote keien. Heerlijk om te rijden. Soms, zoals op de randen van gletsjers, staan er gele stokken in de grond gestoken, waartussen de weg is. En waag het niet de route te verlaten, want je krijgt geheid de politie achter je aan. IJsland wil zijn kostbare natuur heel graag beschermen.
De natuur, of liever gezegd het natuurgeweld is ruig en overweldigend! We hebben ook wel heel veel variëteiten uitgeprobeerd: regen, zon, wind, nog hardere wind, storm, met gruis, storm met sneeuw. En hoewel de temperatuur niet heel hoog was, 12 graden of minder, voelde het niet koud. Natuurlijk droeg je goede kleding, maar toch.
IJsland verwarmde je…

  • 06 Oktober 2012 - 17:52

    Wim:

    Hi Ella,

    Dat was wel weer een mooi avontuur! De foto's spreken boekdelen. Prachtige (ruige) natuur. En ook nog reis met uitdagingen: off-road rijden met af en toe een (water)hindernis, daar hou ik ook wel van. Nu ik jouw verhaal heb gelezen is het zeker een land waar ik ook nog een keer wil rondrijden. Je zal je nu storten op het maken van een mooi fotoboek. Als het klaar is wil ik deze graag tzt bekijken.

    Adios, Wim

  • 06 Oktober 2012 - 18:20

    Marry:

    Hola Ella, ik heb weer genoten van je verhaal en vooral de mooie foto's erbij. Wat een prachtige natuur. Heel ruig en fascinerend. Bedankt voor het delen van de mooie momenten. Liefs van Marry

  • 06 Oktober 2012 - 19:09

    Quenna:

    Des te meer verhalen des te meer ik denk, wat een vaag land!
    Misschien wel een an je indrukwekkenste reizen?

    Of het heeft een andere reden dat ik merk dat je naar herinneringen hopt...
    De reis zit er niet gronologisch in ofzo?!

    Blijf wel nagenieten he! Trekken aan dat stuur!
    X

  • 06 Oktober 2012 - 21:52

    Ella Verhagen:

    @Quenna: Dit is geen chronologische vertelling van de IJsland reis. Meer een 'algemene' indruk, met af en toe een persoonlijke noot. Ik ben bezig met meer nootjes, vooral de spannende. Maar dan moet ik inspiratie hebben. En daar lenen deze dagen zich niet altijd helemaal voor.
    En ik beloof je, nagenieten doe ik nog elke dag.Wordt vervolgd.

  • 07 Oktober 2012 - 13:36

    Ed:

    Indrukwekkend allemaal. Het lijkt me best anders dan je andere reizen! En het werkt aanstekelijk. Heb al stiekem even gekeken naar IJsland-sites, om volgend jaar zelf een paar weken te gaan. Niet met de motor, maar toch. Van Ed

  • 08 Oktober 2012 - 12:10

    Hans Verhagen:

    de natuur komt ons bekend voor, waren er een paar weken voor jouw, alleen dan met een chevrolet 4x4, wij vonden de rivierdoorsteken erg spannend, erg indrukwekkend landschap he, erg uitgestrekt, en hoe vond je al die paarden dan die je overal tegenkomt ??
    wij willen zeker nog een keer terug , we hebben nu alleen de westkust gedaan, maar willen ook nog een keer de noord en oostkant bekijken
    Leuke fotos trouwens, maar alweer een stukje kouder als toen wij er waren, wij hadden nog uitschieters naar 17 graden ha, ha.

    Groetjes, Je neef Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ella

Positieve, enthousiaste motorreiziger en gediplomeerd masseur met veelzijdig organisatietalent.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 32190

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

vervolg op de zijderoute

01 Oktober 2015 - 21 Oktober 2015

Naar Iran!

05 Juni 2014 - 26 Juli 2014

De Zuidelijke Zijderoute

28 Augustus 2012 - 15 September 2012

IJsland

29 Oktober 2011 - 19 November 2011

China op een presenteerblaadje

20 Mei 2011 - 03 Juni 2011

Cyprus

06 November 2010 - 27 November 2010

Altiplano 2010

12 Oktober 2009 - 10 November 2009

Bhutan, Sikkim en Nepal

Landen bezocht: