van vakantie naar reis - Reisverslag uit Eminönü, Turkije van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu van vakantie naar reis - Reisverslag uit Eminönü, Turkije van Ella Verhagen - WaarBenJij.nu

van vakantie naar reis

Blijf op de hoogte en volg Ella

16 Juni 2014 | Turkije, Eminönü

Ron zei al: als ik meega, krijg je zeker regen! Natuurlijk heb ik het risico genomen.
En we kregen regen...
Daarna is het weer alleen maar droog en steeds warmer geworden.
Inmiddels zitten we in Turkije. Na Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk, Slovakije, Hongarije, Roemenie en Bulgarije alweer het 8ste land waar we doorheen rijden. Ik ben in al deze landen eerder geweest. De vroegere oostbloklanden zijn het meest veranderd vergeleken bij de vorige bezoeken, waarbij vooral Roemenie me blij verraste. De landerijen liggen er mooi verzorgd bij, de dorpen zien er onderhouden uit en vooral: de mensen kijken blij de wereld in! Dat is een groot verschil met 30 jaar geleden, toen ik er voor het eerst was. Ik ben verbaasd over de grote aantallen vrachtwagens die er rijden. Opvallend is ook de erbarmelijke staat van de spoorwegovergangen. Dat zijn daar echt file veroorzakers . De vrachtwagens moeten daar uiterst voorzichtig overheen manoeuvreren. Ik heb al veel verbeterplannetjes gemaakt!
Ook Bulgarije heeft een grote inhaalslag gemaakt, hoewel ik daar de Russische invloeden nog aardig herkende. Maar de mimosa bloeit in de bermen en er groeit graan, mais, tijm, druiven, bramen ( of frambozen)

Bij de grens van Turkije moesten we 3 keer ons paspoort, evisum, kentekenbewijs, en groene kaart laten zien. Check op check? Gelukkig klopte alles en mochten we snel door. Edirne lonkte.
Wat een leuk centrum heeft deze stad en wat veel mensen die met elkaar wandelden, praatten, op een bankje een ijsje aten. Ze hadden echt aandacht voor elkaar. Ik heb daar echt van zitten genieten!
Istanbul binnenrijden, daar heb ik me van te voren best zorgen over gemaakt. Ik weet van een vorige keer hoe hektisch het verkeer daar is. Ik voelde de angst, maar bedacht ook dat ik het maar gewoon moest doen! Geholpen door opgestoken duimen van andere motorrijders en zwaaiende automobilisten. Eigenlijk was het best kicken en redelijk vlot ben ik tussen het chaotische verkeer geslalomd en via kleine steegjes bij het hotel aangekomen. Mij motor was sissend heet geworden, want van rijwindkoeling kwam niet veel. Gelukkig kon hij tijdens de rustdag even bijkomen van deze prestatie!
Nu gaan we richting N-O Turkije om daarna Georgië binnen te rijden.

  • 16 Juni 2014 - 13:42

    Irina:

    Geniet, lieve Ella....selamat jalan
    thumbs up
    besos

  • 17 Juni 2014 - 09:38

    Marry:

    Jullie gaan lekker zo te lezen. Leuk om je zo te kunnen volgen. Fijne reis en geniet van alles. groetjes en tot gauw

  • 19 Juni 2014 - 17:35

    Hans Verhagen:

    Ziet er allemaal leuk uit, doe voorzichtig en veel plezier nog !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ella

Positieve, enthousiaste motorreiziger en gediplomeerd masseur met veelzijdig organisatietalent.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 32056

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2016 - 28 Augustus 2016

vervolg op de zijderoute

01 Oktober 2015 - 21 Oktober 2015

Naar Iran!

05 Juni 2014 - 26 Juli 2014

De Zuidelijke Zijderoute

28 Augustus 2012 - 15 September 2012

IJsland

29 Oktober 2011 - 19 November 2011

China op een presenteerblaadje

20 Mei 2011 - 03 Juni 2011

Cyprus

06 November 2010 - 27 November 2010

Altiplano 2010

12 Oktober 2009 - 10 November 2009

Bhutan, Sikkim en Nepal

Landen bezocht: